torsdag den 1. januar 2015

Juleaften og dagen efter

Ja, nu er det jo ved at være nogle dage siden juleaften, men i skal da ikke slippe for at høre om den. Det meste af formiddagen stod jeg i køkkenet med Joce. Hun var alene om at lave det hele, og når der kommer 14 mennesker på besøg, kan det godt være en stor mundfuld. Især fordi her: spiser man ikke bare meget, man spiser rigtig, rigtig meget. Efter 1 time, stod jeg og tænkte okay.. hvad er det vi laver. Vi var stadig i gang med retten inden forretten, som bare var en masse små nipsting. Men alt i alt var det vildt lækkert! Dagen var meget rolig og afslappet, ingen lavede det helt store. Udover mad. Gæsterne kom ved en 20.00 tiden, og så var der jo ellers bare ædegilde. Det meste var rigtig lækkert!
Vi lagde ud med nogle småting som der altid er. Samtidig med en form for gulerodspuré og rodbedepuré, samt nogle æg på noget oliventapenade.  Efter det havde vi så selve forretten, som var noget skinke, salat, en form for løg-syltetøj, foie gras. Og ja, der var også mange små ting.
Efter det havde vi så en ting mellem forretten og hovedretten. Det var så henholdsvis snegle og østers. Og ja jeg smagte østers. Hvilket resulterede i brækfornemmelser og et hurtigt løb ud i køkkenet og til skraldespanden. Der var også laks med brød. Til hovedret var der vildsvin og kartoffelmos med trøfler. Jeg spiste personligt ikke så meget af det, selvom det var vildt lækkert! Men jeg var bare propmæt.
Og så var det ellers tid til en lille pause for spiseriet! Julemanden skulle nemlig komme og give gaver! Og hold nu op, hvor var der bare mange! Jeg er stadig chokeret. Og når jeg tænker over det, er jeg glad for, at jeg har lagt så meget tid i julegaveshoppingen, også selvom det har været ret stressende. Jeg fik gaver af alle! Lige så vel som jeg havde købt gaver til alle. Men da jeg kiggede på mine ting, som jeg havde fået, tabte jeg kæben.
Efter julegaverne var der dessert. Her stod den så på is og så en ting man kalder '13 desserter'. De 13 desserter var for mig lidt skuffende, da jeg havde troet at der virkelig var 13 desserter. Men egentlig var det en slags tallerken, med 13 forskellige små ting på.
Klokken halv tre gik de sidste gæster og vi kunne gå til køjs

Den efterfølgende dag tog vi alle sammen hjem til min værtssøster, hvor alle var samlet igen. Her spiste vi endnu en gang. Her var jeg simpelthen så træt, at i tror det er løgn. Pierre og jeg tog derfor hjem og brugte eftermiddagen på at se film.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar