torsdag den 8. januar 2015

Je suis Charlie

Jeg brugte onsdagen på to timers matematik, hvor læren var meget stolt af mig. Og hvorfor? Fordi jeg havde prøvet på at lave en test, og at jeg faktisk havde forstået noget. Det vil sige at jeg havde svaret rigtig på et spørgsmål, og det var en af de ting, jeg vidste i forvejen. 
En times fransk og så var jeg ellers færdig, klokken 11. Jeg blev på skolen til klokken 12 sammen med Elena. Bagefter tog Terry og mig på MacDonalds for at spise frokost, og bagefter hen til et supermarked, da jeg ville købe en film. Vi gik så ind, og da vi ikke kunne finde familien, gik vi så hen til noget kundeservice. Det resulterede så i at alt så bippede, og det var så min skoletaske. Flot, her ligger man den normalt i indgangen, men det havde jeg ikke tænkt over, og heller ikke Terry. Og ja, jeg havde en næsten ubrugt mascara og læbestift nede i den, som sagtens kunne gå fra at være stjålet. Så da vagten kom, var jeg et nervevrag. Så jeg begynder bare at fable om, hvad der er sket, og at jeg ikke havde stjålet noget. Inden der er gået mindre en 20 sekunder bryder han så vare ud i grin. Og så begyndte han ellers at efterligne min fine accent, kiggede hurtigt tasken igennem og gik grinende derfra igen.
Ja og så er mange af jer måske også klar over det terrorangreb, der var i Paris her i går. Og ja, der er rigtig mange der er berørt over det. I alle de større byer i Frankrig var folk ude med lys, blyanter og skilte med "je suis Charlie". selv den lidt større by Montelimar  som ligger 15 fra Pierrelatte af, der var folk ude. Men også Grenoble, Lyon, Nice, Marseille, Paris selvfølgelig. Det jeg virkelig beundrer pariserne over, er at de går ud selvom der lige har været et kæmpe skyderi. De går ud og støtter op om friheden. Men ja selv i dag i skolen, er der flere elever der går rundt med skilte for at støtte op om det. Desværre har dette skyderi en rigtig negativ effekt på muslimerne og indvandrene hernede. Og det er virkelig ærligt, da jeg har snakket med nogle af mine muslimske veninder her, og de støtter jo på ingen måder op om det. Men sådan er integrationsholdninger så forskellige.  
Men Frankrig er mærket af det. Til middag klokken 12, holdes der 1 minuts stilhed i hele Frankrig. Og så vidt jeg har forstået holder alt lukket i dag, alle butikker osv.
Kæmpe kram Louise 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar