tirsdag den 6. januar 2015

Træning til skriftlig BAC (eksamen)

PJa i dag har været en spændende dag. Ikke fordi der er sket det helt vilde og store, men vi har simpelthen haft en test i fransk. Og ikke bare en normal test, men en test som er en træningen til den endelige eksamen. Lidt alla skriftlig terminsprøve i folkeskolen, men så kun i fransk faget. I går forklarede Anaïs mig, hvordan jeg skulle stille det hele op, og hvad det egentlig handlede om. For jeg ved jo egentlig godt, hvordan man analyserer. Men måden man stiller analysen op på, den er helt anderledes end i Danmark, troede jeg. For det er egentlig lidt det samme, der er bare mere en bestemt måde at gøre det på. Og det var først, da jeg sad i stolen med teksten i hånden, at det gik ip for mig; at det vgaltosk ikke var så langt fra den danske metode. Jeg havde egentlig bare ikke forstået det. Så jeg følte mig godt på vej, da læren så fortæller, at vi ikke skal lave den del der hedder "corpus". Det var ellers den jeg havde tænkt mig at gå mest i dybden med, for den havde jeg forstået bedst. Det er simpelthen, hvor man får uddelt et antal tekster og mellem dem, skal man så finde ligheder og forskelle.
Vi skulle så kun lave "le commentaire", som så egentlig bare er en analyse.  Fet er jeg ret glad for nu, for ellers ville jeg ikke have tid til det. Det havde jeg i forvejen ikke, da jeg brugte den første time på at analysere en tekst til corpus, som selvfølglig var på samme papir som teksten til le commentaire. Efter en time kigger jeg så forvirret på Anaïs som sidder ved siden af mig. Og hun nikke så over mod den egentlige tekst, som vi skulle arbejde med.
Så jeg brugte en halv time på at analysere den rigtige tekst, som så også vat noget nemmere, end den jeg var begyndt på. Og så begyndte jeg på analysen. Jeg nåede kun store introduktion, 1 og 1 a, 1 a blev jeg så ikke helt færdig med, men jeg synes resultatet er meget godt gået, når man tænker på at jeg kun har brugt halvanden time på det. I en le commentaire er der introduktion af teksten, store 1, 1 a, 1 b,, store 2, 2 a, 2 b og så til sidst en konklusion og opsamling af det hele. Og under hvert punkt, skal man så sove det de her kalder en ide. Og det er egentlig det jeg ikke forstod, da det så gik op for mig, at det bare er hvor man vælger, de punkter man vil gå i dybden med. Miljø, personerne, relationer, sproget, symbolik etc. Her skal der bare være 6 punkter, så det er i forvejen bestemt. Men ellers er der frit valg. Og jeg fik lavet introduktionen og de to første punkter, og det synes keg selv er et meget godt resultat hihi. Især når det først er skrevet  som kladde og bagefter skrevet pænt. For her kender de ikke til brugen af computer.
Under det hele da Anaïs var færdig kommer hun til at læse noget af det keg har skrevet. Og hun begynder så at grine. Haha, men det var så mine sætninger hin fandt sjove og fortalte så bagefter at hun faktisk synes det var ret godt. Det ved  jeg jo så ikke om hun siger for at gøre mig glad eller hvad. Men indtil jeg får min karakter håber jeg bare på det bedste haha. Jeg forventer ikke noget, og så længe jeg får over 0, så er jeg glad :))))
Nu står den så bare på skole til klokken 17, og så er jeg en fri dameeee 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar